Uber, idea vailla vertaa!

tasksiiiii

Uber on yksi parhaita kiertotalous-trendin synnyttämiä innovaatioita. Se on yhdysvaltalainen yritys, joka perustettiin vuonna 2009 San Franciscossa, Kaliforniassa. Tarkoituksena yrityksellä on tarjota maailmanlaajuista tietoverkkoihin perustuvaa henkilökuljetuspalvelua. Sen perustajat ovat Travis Kalanick, Alexander Hank ja Garret Camp.

Yritys on kehittänyt erityisen Uber-nimisen mobiilisovelluksen ja palvelualustan osaksi palveluaan. Sitä kehitetään, markkinoidaan ja ylläpidetään jatkuvasti, jotta käyttäjäkokemus on mahdollisimman miellyttävä ja sujuva. Sovelluksen halutaan mahdollista taksin tai muunlaisen kyydin tilaus matkapuhelimen avulla.

Sovellus

Sovellus on mahdollista saada iOS-, Android- ja Windows-puhelimiin. Se näyttää kaikki vapaat Uber-taksit, jotka ovat käyttäjän lähellä. Niistä käyttäjä voi sitten valita mieluisensa. Sekä matkan tilaaminen, että maksaminen tapahtuvat sovelluksen avulla.

Etuja

Uber-taksikuskit käyttävät aina omia autojaan kyyditykseen. Kuljettajat käyttävät yrityksen mukaan kapasiteettiaan paljon tehokkaammin kuin perinteiset taksikuskit, sillä suurin osa työajasta ja ajetuista kilometreistä tapahtuu nimenomaan kun asiakas on kyydissä. Tämä on mahdollista, koska teknologia (eli sovellus) auttaa kohdistamaan asiakkaan ja kuljettajan paremmin. Lisäksi mittakaava on suurempi ja perinteinen taksisääntely on osoittautunut melko tehottomaksi, toisin kuin Uberin luoma työmalli. Käytössä on myös ruuhkahinnoittelu, mikä on havaittu todella tehokkaaksi. Siinä odotusaika on melkein aina alle viisi minuuttia, mikä auttaa kysynnän ja tarjonnan kohtaamisessa. Hintojen nousu lisää taloudellista tehokkuutta, sillä kun asiakkaita on lisää myös kuskeja ilmestyy enemmän ja toisaalta silloin kun kuskeja ei ole tarpeeksi, kyyditään ne asiakkaat, jotka ovat halukkaita maksamaan korkeamman hinnan. Hinnanousuista suurin osa päätyykin näin kuljettajille.

Uber auttaa osaltaan myös vähentämään ruuhkia, kun kuljettajien ei tarvitse ajella ympäri kaupunkia etsien uusia asiakkaita. Hyvää palvelussa on myös se, että palvelussa annetaan palautetta sekä asiakkaista että kuskeista. Näin molemmat osapuolet voivat aiemman perusteen palautteella valita, hyväksytäänkö kyyti. Lisäksi asiakas on mahdollista tavoittaa myös jälkeenpäin helposti. Tällainen ulottuvuus lisää turvallisempia kyytejä, sekä asiakkaan että kuljettajan puolelta.

taksii

Tilastoja

Vuonna 2016 (elokuu) yrityksellä oli toimintaa jo 507 kaupungissa ja yhteensä 66 maassa. Yrityksen arvosta on viime vuosina ollut erilaisia näkemyksiä, sillä se ei julkista suoria lukuja. Yritys itse on väittänyt muun muassa vuonna 2016, että sen arvo on 60 miljardia, mikä on asiantuntijoiden toimesta teilattu laajalti. Arvioiden mukaan arvo olisi lähempänä 20 miljardia.